Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie vind je in ons privacybeleid.

×

Goedkope stille zelfbouw ventilatie

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)

Meld je aan of log in om een reactie te plaatsen.

CamperHomie 13 juli 2020 om 15:05

Goedkope stille zelfbouw ventilatie

CamperHomie

Kristiaan heeft de volgende tip naar ons gestuurd:

 

Misschien een leuke tip voor de mensen die een goedkope en vooral heel stille ventilatie willen. Dit was voor mij een beetje een experimentje maar het lijkt erg goed te werken. De voldoende stap is om een aansluitingen voor de ventilatoren in de raampjes te maken. Dit kan met een kleine DC plug makkelijk gedaan worden.

Wat heb je nodig:
– 200mm ventilatoren met 3 pins aansluiting voor Pc’s. Ca. € 10-15 p.s.
– PWM regelaartje. Ca. € 2 op aliexpress
– 5,5/2,1mm plug. Ca. 0,25 p.s.
– 5,5/2,1mm male-female verlengkabel. Ca € 1-2
– Dunne spanbanden, € 4 voor een pakje bij de gamma
– 4 Parker schroeven van ca. 3mm per fan
– lijmpistool of 2k lijm
Vanuit de PWM regelaar komt gewoon een + en een – die naar de fans toe moet. De 3e draad vanuit de fan heb je niet nodig. Google “3 pin fan connector pin out” voor de aansluiting. In mijn huidige setup heb ik er voor gekozen om de DC verlengkabels door te knippen vlak bij de female connector en daar de boel door te verbinden zodat je de boel kan “daisy chainen” ofwel de fans als een ketting op elkaar aansluiten. Om de boel te isoleren en het snoer goed vast te maken heb ik “hot glue” uit een lijmpistool gebruikt. Handige dingen die je voor een paar euro bij de action haalt. Je kan natuurlijk ook voor een aansluiting in het raampje gaan.
De mini spanbandjes snij je in het midden door. Even met een vuurtje dicht smelten, en daarn door de gaten van de ventilator steken en de schroef er naast draaien om de boel vast te klemmen. Nu kan je de fans in bijna elk (compact) raam ophangen.
Afhankelijk van de snelheid die je met de PWM regelaar instel hebben de fans nagenoeg geen geluid maar zorgen ze wel voor voldoende luchtverplaatsing. Onderstaande foto’s leggen de rest verder uit. Enjoy !
Bijlagen:

Meld je aan of log in om een reactie te plaatsen.

Deel met je homies!

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)

Become a homie!

Camperforum ofwel camper community!

Hi, leuk dat je er bent. Ben jij een startende camperaar of heb je al jaren lang ervaring in het camperleven? Elkaar inspireren en samen compenseren, is het idee. #resposiblehomie

Dit is een plaats waar camperliefhebbers /vanlifers die tips en tricks kunnen plaatsten of laat je inspireren.

Er staan camper blogs en camper nieuwsberichten op de site ook daar is je mening van harte welkom. Dit camperforum ofwel de community is dus voor en door jullie zelf gemaakt.

Aanmelden