Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie vind je in ons privacybeleid.

×

Hoe plan ik mijn routes?

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)

Meld je aan of log in om een reactie te plaatsen.

smis 22 december 2019 om 21:55

Hoe plan ik mijn routes?

smis

Hoi,

Hoe plan je je route met oog op genoeg rusttijd en ruimte om alles te verkennen wat er te verkennen valt? Dit is hoe wij het doen:

Eerst bepalen we natuurlijk de richting of regio dat we uit willen. Vervolgens begin ik Tripadvisor te raadplegen over steden en natuurdomeinen die op de mogelijke route liggen en gooi ik alles wat leuk lijkt in ITN converter ( gratis te downloaden http://www.benichou-software.com ). Dit berekend mooi je route met of zonder tolwegen en bij elke stopplaats staat aangegeven hoelang het rijden erheen is in kilometers en tijd. Zo weet je goed wanneer je waar ongeveer zal zijn. Natuurlijk zal een rit van 6 uur snel 7 uur worden omdat je wel eens een pauze kan gebruiken. Ik plan ook vaak meer in dan we waarschijnlijk kunnen bezoeken, het is gemakkelijker iets over te slaan door tijdnood dan ter plaatse informatie te vinden op je gsm.

Om een overzicht te houden Maak ik dan in word of dergelijke een dagplanning op. Het is goed te weten waar je zal zijn op een zondag want dan zijn vaak winkels gesloten. Naar gelang de lengte van de rit plan ik wat we kunnen bezoeken op die dag, zo kan ik ook ineens een camping zoeken weer we de dag zullen eindigen of langs de route naar wat we de dag erna zullen bezoeken. Om het budgetvriendelijk te houden gaan we ook wel eens wildkamperen en dan gebruik ik de website
https://park4night.com/?langage=nl , hier vind je reviews en foto’s van plaatsen waar wildkamperen gedoogd wordt en welke mogelijke voorzieningen er zijn. Onze ervaring is vooral je gevoel volgen, voelt het niet goed waar je uitstapt, dan rijden we nog even verder. Een goede nachtrust is een zorgeloze nachtrust.

Soms ga ik zelfs zo ver om tankstations in te plannen, dit is eigenlijk overbodig binnen europa maar het kan handig zijn. Ik rij ongeveer 1000km op een tank dus vanaf 800-900km sinds de laatste tankbeurt zoek ik een tankstation langs de route. Het kan ook geen kwaad om het tankstation nog eens via google te controleren of het toevallig niet zijn deuren gesloten heeft. Dit is mij al overkomen.

Alsook bij het bezoeken van grootte steden google ik een gratis of betaalbare parkeerplaats en bekijk ik reeds de wandelroutes vanaf de parking naar de kathedraal of botanische tuin die we willen bezoeken. Zo kan je gemakkelijk binnen budget blijven en verlies je weinig tijd door in het centrum te verdwalen. Via de satellietbeelden van google maps zie je snel hoe groot zo een parking kan zijn en is het gemakkelijk in te schatten of er plaats zal zijn. Sinds ondergrondse parkings meestal geen optie zijn voor een camper.

Via ITN converter laad ik dan mijn kaart in mijn garmin zumo, dit is niet mogelijk bij elke gps dus dit kijk je best even na. In mijn geval was dit een model ontwikkeld voor op de motor, waar ik deze ook gebruik, maar je kan er dus je zelf gemaakte routes op inladen wat het tot een ideale campergps maakt voor mij. Je kan ook steeds het adres in je dagplanning vermelden met het punt op je route erbij. Zo volg je ook perfect je route maar moet je het gewoon handmatig steeds ingeven.

Als laatste stap maak ik een 2de tekst document waar ik per bezoek of plaats via wikipedia of dergelijke informatie opzoek en dit allemaal in een soort gids giet om bij me te houden. Vaak lees ik de avond ervoor of bij aankomst eens na wat we juist mogen verwachten. Vroeger had ik dit in het route document bijgezet maar dat werd te onoverzichtelijk. En zo kan de copiloot ook al eens informatie opdoen tijdens het rijden.

Natuurlijk loopt niet elke reis als gepland en blijf je al eens ergens langer hangen dan verwacht omdat internet de plaats totaal geen recht aandeed of kom je ergens waar je het op 10 minuten gezien hebt. In het route document zet ik bij elke plek ook steeds de rij afstand en tijd bij. zo kan je snel een schatting maken wat je zal moeten overslaan of waar je nu meer tijd voor hebt om tijdig thuis te geraken want voor mij is het nog steeds de harde realiteit dat ik terug mag gaan zwoegen op mijn werk.

Hopelijk kan ik hier iemand met helpen, alle tips die jullie hebben mogen zeker mijn richting uit komen.

In bijlage vind je enkele voorbeelden van ITN converter en hoe een route document eruit ziet bij ons.

Groeten,

smis

Meld je aan of log in om een reactie te plaatsen.

Deel met je homies!

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)

Become a homie!

Camperforum ofwel camper community!

Hi, leuk dat je er bent. Ben jij een startende camperaar of heb je al jaren lang ervaring in het camperleven? Elkaar inspireren en samen compenseren, is het idee. #resposiblehomie

Dit is een plaats waar camperliefhebbers /vanlifers die tips en tricks kunnen plaatsten of laat je inspireren.

Er staan camper blogs en camper nieuwsberichten op de site ook daar is je mening van harte welkom. Dit camperforum ofwel de community is dus voor en door jullie zelf gemaakt.

Aanmelden